Dezvoltarea cognitiva a copilului

Asociatia de Cercetare, Consiliere si Psihoterapie Integrativa

Dezvoltarea cognitiva a copilului

Dezvoltarea cognitivă a copilului se realizează în mai multe etape:

1.La vârsta de 5 ani copilul poate forma un dreptunghi din două triunghiuri, construieşte trepte in cuburi, înţelege conceptele de formă şi dimensiune, sortează obiectele pe baza a două dimensiuni cum sunt culoarea şi forma, sortează obiectele pe baza unuei singure trăsături comune (de exemplu mâncare, sau animale), înţelege conceptul de cel mai mic şi cel mai mare, identifică obiecte cu poziţie serială stabilită (primul, al doilea, ultimul), numără până la 20 (unii copii numărăr până la 100), recunoaşte cifrele de la 1 la 10, înţelege conceptul de „mai puţin”, înţelege termenii „întuneric” „lumină”, „devreme”. Leagă orele arătate de ceas de activitatea de peste zi, unii copii cunosc alfabetul, doreşte să înveţe lucruri noi, pune foarte multe întrebări: de ce? ce? unde? când?. Din punct de vedere lingvistic copilul de 5 ani are un vocabular de peste 1500 de cuvinte, spune poveşti familiare privind pozele dintr-o carte, defineşte cuvinte simple după funcţia lor, identifică şi numeşte 4-8 culori, recunoaşte umorul în glume simple, formează propoziţii de 5-7 cuvinte, numeşte oraşe, zile de naştere, poate răspunde la telefon, vorbirea este aproape în întregime inteligibilă, foloseşte timpul trecut. Din punct de vedere social are unul – doi prieteni, se joacă împreună cu alţii, paricipă în jocurile de grup şi activităţi comune cu alţi copii, are idei creative pentru joacă, arată afecţiune faţă de cei mai mici sau care simt durere, în general se supune cerinţelor părinţilor, are nevoie de reasigurare din partea adulţilor, începe să îşi controleze emoţiile, îi place să îi distreze pe alţii şi să-i facă să râdă şi se laudă cu realizările sale.

2.Între 6-8 ani copilul începe să fie foarte interesat de lumea exterioară, absoarbe multe informaţii noi, vorbeşte în mare detaliu despre lucrurile care îl înteresează, dezvoltă preferinţe pentru anumite materii la şcoală sau anumite hobby-uri, apare capacitatea de a exprima idei relativ complexe, procesele gândirii depind mult de emoţii şi stima de sine (dacă copilul este îngrijorat sau nefericit are dificultăţi de concentrare şi gândire), dezvoltarea cognitivă depinde mult de sprijinul din afară şi sentimentul de siguranţă, începe să aibă colecţii diverse (timbre, jocuri, etc.), începe să înţeleagă banii, începe să facă planuri, deosebeşte stânga de dreapta. Din punct de vedere lingvistic vorbeşte clar, începe să exprime idei complexe, ştie diferite timpuri ale verbelor, spune glume şi ghicitori, foloseşte corect telefonul, îi place să citească poveşti pentru sine. Din punct de vedere social creşte capacitatea de a relaţiona cu prietenii, are dorinţa de a fi acceptat de grup, doreşte frecvent să se joace cu copii de acelaşi sex, are nevoie de suportul adulţilor, începe să fie responsabil, începe să înţeleagă regulile şi de la vârsta de 7 ani poate începe să îşi formeze regulile propii, îi place să câştige diverse jocuri şi nu îi place să piardă, începe să îi placă jocurile în echipă, începe să înţeleagă punctul de vedere al altor persoane.

3.Între 9 si 11 ani se dezvoltă abilitatea copilului de a învăţa şi a aplica diverse abilităţi, se dezvoltă auto-controlul, dezvoltă şi testează valori şi creaţie, are interese bine definite, se dezvoltă gândirea abstractă, îi place să citească şi să scrie, colecţionează diverse lucruri, este foarte conştient de ceea ce este drept şi ce este nedrept, are dificultăţi în acceptarea greşelilor, devine independent. Din punct de vedere social este foarte orientat spre grup, în general grupuri formate din copii de acelaşi sex, este tot mai interesat de prieteni şi activităţile sociale, îi plac aventurile de grup şi jocul în cooperare cu alţi copii.