Formarea de baza – specializare

Specializarea in psihoterapia copilului si adolescentului se adreseaza absolventilor care au urmat ciclul I de formare sau psihoterapeutilor sub supervizare sau autonomi care au deja o formare in psihoterapie.

MODULUL 1. DEZVOLTAREA PRENATALĂ ȘI NAȘTEREA (20 de ore)

Curs 15 ore: 1. De la concepție la naștere: 1.1. Zigotul; 1.2. Embrionul; 1.3. Fătul; 2. Dezvoltarea prenatală a creierului: 2.1. Genomul, epigenomul și dezvoltarea creierului; 2.2. Influențe din mediu asupra dezvoltării fătului uman; 2.3. Dezvoltarea neurocomportamentală a fătului uman (2.3.1. Dezvoltarea comportamentală a fătului; 2.3.2. Urmărirea traiectoriilor developmentaleîn perioada prenatală); 3. Experiența fetală; 4. Probleme potențiale în dezvoltarea prenatală: 4.1. Teratogeneza; 4.2. Efectele stresului și anxietății materne antenatale; 5. Dezvoltarea perinatală; 5.1. Procesul nașterii; 5.2. Experiența nou-născutului; 5.3. Mediul social la naștere.

MODULUL 2. DEZVOLTAREA COPILULUI (20 de ore)

Curs 10 ore: 1. Fundamentele biologice ale dezvoltării: 1.2. Influențe ereditare asupra dezvoltării; 1.2. Tulburări ereditare; 1.3. Influențe ereditare asupra comportamentului; 2. Dezvoltarea cognitivă: 2.1. Teoria lui Piaget; 2.2. Perspectiva socio-culturală a lui Vygotsky; 2.3. Perspectivele de procesare a informației (2.3.1. Modelul multi-nivel; 2.3.2. Dezvoltarea memoriei; 2.3.3. Dezvoltarea altor abilități cognitive); 2.4. Inteligența; 2.5. Dezvoltarea limbajului și a abilităților de comunicare; 2.6. Meta-cogniția. Teoria minții; 3. Dezvoltarea socială și a personalității: 3.1. Dezvoltarea emoțională; 3.2. Atașamentul; 3.3. Dezvoltarea conceptului despre sine; 3.4. Diferențele în dezvoltarea sexuală și de gen; 3.5. Agresivitatea, altruismul și dezvoltarea morală; 4. Contextul dezvoltării: 4.1. Familia; 4.2. Prietenii, școala și tehnologia.

MODULUL 3. DEZVOLTAREA ADOLESCENTULUI (20 de ore)

Curs 10 ore: Modificările biologice asociate cu pubertatea: 1.1. Modificările hormonale; 1.2. Dezvoltarea creierului în adolescență; 1.3. Dezvoltarea și transformarea fizică; 2. Dezvoltarea morală în adolescență: 2.1. Teoria lui Kohlberg asupra dezvoltării morale; 2.2. Natura moralității; 2.3. Construirea moralității; 3. Formarea identității: 3.1. Teoria lui Erikson asupra formării identității; 3.2. Natura identității; 3.3. Construirea identității; 4. Schimbările sociale asociate adolescenței: 4.1. Prieteniile și grupurile de prieteni; 4.2. Schimbările în relațiile familiale; 4.3. Tranzițiile școlare; 5. Dezvoltarea cognitivă în adolescență; 6. Dezvoltarea emoțională și a personalității în adolescență; 8. Munca și angajarea adolescenților; 9. Comportamentele pozitive, comportamentele problematice și reziliența în adolescență.

MODULUL 4. MODELUL INTEGRATIV STRATEGIC ÎN LUCRUL CU COPIII ȘI ADOLESCENȚII (20 de ore)

Curs 10 ore: 1. Principiile fundamentale ale modelului integrativ strategic; 2. Alianța terapeutică și relația terapeutică în lucrul cu copiii și adolescenții: 2.1. Construirea alianței terapeutice; 2.2. Dezvoltarea relației terapeutice; 2.3. Variabila psihoterapeut; 2.4. Modalități ale relației terapeutice; 3. Modelul Sinelui în psihoterapia integrativă strategică și relația sa cu Sinele în principalele orientări psihoterapeutice: 3.1. Sinele în psihoterapia integrativă strategică; 3.2. Sinele în modelele psihodinamice; 3.3. Sinele în modelele cognitiv-comportamentale; 3.4. Sinele în modelele umanist-existențiale; 4. Neurobiologia Sinelui și teoria atașamentului; 5. Cele șase axe psihologice; 6. Diagnosticul pe axele psihologice.

 

MODULUL 5. EVALUAREA CLINICĂ ÎN LUCRUL CU COPIII ȘI ADOLESCENȚII (20 de ore)

Curs 10 ore: 1. Evaluarea inițială a copilului: 1.1. Informațiile obținute de la părinți; 1.2. Informațiile obținute din surse colaterale (ex școala); 1.3. Interviul inițial; 1.4. Evaluarea dezvoltării și funcționării copilului/adolescentului (1.4.1. Dezvoltarea biologică; 1.4.2. Dezvoltarea cognitivă; 1.4.3. Dezvoltarea emoțională; 1.4.4. Dezvoltarea socială); 2. Metode de evaluare și diagnostic: 2.1. Chestionarele pentru copii și adolescenți; 2.2. Chestionarele pentru părinți/profesori și evaluarea părinților; 2.3. Utilizarea desenului în procedura de evaluare; 2.4. Testele proiective; 2.5. Evaluarea comportamentală; 2.6. Evaluarea cognitivă; 2.7. Observarea jocului copilului; 2.8. Interacțiunile familiale; 2.9. Abilitățile sociale; 2.10. Considerații privind evaluarea clinică a adolescenților; 3. Evaluarea școlii; 4. Evaluarea neurobiologică; 5. Evaluarea copilului mic: 5.1. Evaluarea developmentală a copilului mic; 5.2. Evaluarea interacțiunilor copilului mic; 5.3. Evaluarea percepțiilor copilului mic; 6. Scrierea rapoartelor.

MODULUL 6. CAUZELE ȘI MECANISMELE DEZVOLTĂRII PROBLEMELOR (20 de ore)

Curs 10 ore: 1. Factori predispozanți personali: 1.1. Factori genetici; 1.2. Complicațiile prenatale și perinatale; 1.3. Leziunile fizice și bolile; 1.4. Temperamentul; 1.5. Inteligența, stima de sine și locusul controlului; 2. Factori de menținere personali: 2.1. Credințele reglatoare ale sinelui; 2.2. Mecanismele de apărare; 2.3. Strategiile de coping; 2.4. Factorii de menținere biologici; 3. Factorii predispozanți contextuali: 3.1. Interacțiunile timpurii părinte-copil; 3.2. Expunerea timpurie la problemele familiale; 3.3. Stresul timpuriu; 4. Factori de menținere contextuali: 4.1. Factori care aparțin de sistemul familial; 4.2. Factori parentali; 4.3. Factori care aparțin de rețelele sociale; 4.4. Factori care aparțin de sistemul de tratament; 5. Factori precipitanți; 6. Factori protectivi: 6.1. Factori protectivi personali; 6.2. Factori protectivi contextuali.

MODULUL 7. PATOLOGIA LA COPILUL MIC (20 de ore)

Curs 15 ore: 1. Problemele de somn: 1.1. Stadiile somnului; 1.2. Clasificare și epidemiologie; 1.3. Trăsături clinice (1.3.1. Coșmarurile; 1.3.2. Teroarea nocturnă, somnabulismul și alte parasomnii; 1.3.3. Somnolența din timpul zilei); 1.4. Evaluarea; 1.5. Formularea cazului; 1.6. Tratamentul; 2. Problemele legate de mersul la toaletă: 2.1. Epidemiologie și clasificare; 2.2. Teorii etiologice; 2.3. Evaluare; 2.4. Formularea cazului; 2.5. Tratamentul enurezisului; 2.6. Tratamentul encoprezisului; 3. Dificultățile de învățare și comunicare: 3.1. Dizabilitatea intelectuală; 3.2. Întârzierea specifică a limbajului; 3.3. Dizabilitățile specifice de învățare; 3.4. Traumatismele craniene și dizabilitățile de învățare; 3.5. Testele psihometrice; 4. Autismul și tulburările developmentale pervazive: 4.1. Clasificare și epidemiologie; 4.2. Diagnostic și trăsături clinice; 4.3. Teorii etiologice; 4.4. Evaluare; 4.5. Tratament.

MODULUL 8. PATOLOGIA ÎN PERIOADA DE MIJLOC A COPILĂRIEI (20 de ore)

Curs 15 ore: 1. Problemele de comportament: 1.1. Clasificare; 1.2. Epidemiologie; 1.3. Diagnostic și trăsături clincie; 1.4. Teorii etiologice; 1.5. Evaluare; 1.6. Formularea cazului; 1.7. Tratament; 1.8. Prevenție; 2. Probleme de atenție și hiperactivitate: 2.1. Clasificare și trăsături clinice; 2.2. Epidemiologie; 2.3. Teorii etiologice; 2.4. Evaluare; 2.5. Tratament; 3. Probleme de frică și anxietate: 3.1. Dezvoltarea fricii și anxietății: 3.2. Clasificare; 3.3. Epidemiologie; 3.4. Diagnostic și trăsături clinice; 3.5. Teorii etiologice; 3.6. Evaluare; 3.7. Tratament (3.7.1. Fobiile; 3.7.2. Fobia socială; 3.7.3. Mutismul selectiv; 3.7.4. Anxietatea generalizată; 3.7.5. Tulburarea de panică; 3.7.6. Sindromul de stres post-traumatic); 4. Problemele de repetiție: 4.1. Tulburarea obsesiv-compulsivă; 4.2. Ticurile; 5. Problemele somatice: 5.1. Dezvoltarea la copil a conceptului de boală și durere; 5.2. Clasificare; 5.3. Epidemiologie; 5.4. Teorii etiologice; 5.5. Evaluare; 5.6. Tratament; 5.7. Durerea abdominală recurentă; 5.8. Durerile de cap; 5.9. Simptomele de conversie; 5.10. Pregătirea pentru proceduri medicale și dentare dureroase; 5.11. Tulburarea convulsivă; 5.12. Diabetul zaharat).

MODULUL 9. PATOLOGIA ÎN ADOLESCENȚĂ (20 de ore)

Curs 15 ore: 1. Abuzul de droguri: 1.1. Clasificare; 1.2. Epidemiologie; 1.3. Trăsături clinice; 1.4. Teorii etiologice; 1.5. Evaluare; 1.6. Tratament; 2. Tulburări ale dispoziției: 2.1. Diagnostic și clasificare; 2.2. Epidemiologie; 2.3. Trăsături clinice; 2.4. Teorii etiologice; 2.5. Evaluare; 2.6. Tratament; 2.7. Suicidul; 3. Anorexia și bulimia nervoasă: 3.1. Diagnostic și clasificare; 3.2. Epidemiologie; 3.3. Trăsături clinice; 3.4. Teorii etiologice; 3.5. Evaluare; 3.6. Tratament; 4. Schziofrenia: 4.1. Diagnostic; 4.2. Epidemiologie; 4.3. Trăsături clinice; 4.4. Teorii etiologice; 4.5. Evaluare: 4.6. Tratament.

MODULUL 10. ABUZUL COPILULUI (20 de ore)

Curs 15 ore: 1. Abuzul fizic: 1.1. Epidemiologie; 1.2. Efectele abuzului fizic; 1.3. Evaluare; 1.4. Tratament; 2. Abuzul și neglijarea emoțională; 2.1. Definiții; 2.2. Eșecul non-organic al dezvoltării; 2.3. Nanismul psihosocial; 2.4. Probleme de atașament; 2.5. Evaluare; 2.6. Tratament; 3. Abuzul sexual; 3.1. Epidemiologie; 3.2. Ciclul abuzului sexual; 3.3. Efectele abuzului sexual; 3.4. Factori care afectează adaptarea la abuz; 3.5. Evaluarea validității acuzațiilor formulate de copil; 3.6. Evaluare; 3.7. Tratament; 3.8. Proceduri legale.

MODULUL 11. TRANZIȚIILE MAJORE ÎN VIAȚĂ (20 de ore)

Curs 10 ore: 1. Plasarea în familii surogat, îngrijitori maternali și case de copii: 1.1. Epidemiologie; 1.2. Modificări ale atașamentului; 1.3. Decizia de plasare la un îngrijitor maternal sau într-o casă de copii; 1.4. Tranziția  spre casa de copii; 1.5. Adaptarea la casa de copii; 1.6.  Evaluarea; 1.7. Principii practice; 1.8. Tratamentul în casa de copii; 1.9. Planificarea pentru plasare permanentă; 2. Separarea și divorțul: 2.1.  Epidemiologie; 2.2. Motivele de divorț; 2.3. Efectul asupra părinților; 2.4. Efectul asupra copiiilor; 2.5. Stadiile developmentale ale transformării familiei; 2.6. Părinții vitregi; 2.7. Programele de psihoterapie; 2.8. Evaluarea privind custodia; 3. Doliul; 3.1. Epidemiologie; 3.2. Dezvoltarea conceptului de moarte; 3.3. Procesul de doliu; 3.4. Teorii privitoare la doliu; 3.5. Reacțiile de doliu; 3.6. Adaptarea după pierdere; 3.7. Evaluarea și formularea cazului; 3.8. Intervenții; 3.9. Intervenții cu copiii pe moarte.

MODULUL 12. PSIHOTERAPIA PRIN JOC (20 de ore)

Curs 10 ore: 1. Înțelesul jocului pentru copil; 1.1. Joaca de-a… 1.2. Procesele exprimate prin joc; 1.3. Joaca și emoțiile (1.3.1. Scala afectului în joacă); 1.4. Comunicarea prin joacă; 1.5. Joaca în procesul terapeutic; 1.6. Jocul simbolic; 1.7. Stadiile procesului terapeutic; 2. Abordări în psihoterapia prin joc: 2.1. Abordarea psihanalitică a terapiei prin joc (2.1.1. Terapia prin joc analitică Jungiană; 2.1.2. Terapia Adleriană prin joc; 2.1.3. Terapia prin eliberare); 2.2. Modele umaniste (2.2.1. Terapia prin joc centrată pe copil; 2.2.2. Psihoterapia filială; 2.2.3. Psihoterapia gestalt prin joc; 2.2.4. Psihoterapia experiențială prin joc); 2.3. Modelele sistemice (2.3.1. Psihoterapia familială prin joc; 2.3.2. Metaforele în psihoterapia prin joc); 2.4. Psihoterapia de grup prin joc; 2.5. Psihoterapia prin joc centrată pe soluție; 2.6. Psihoterapia cognitiv-comportamentală prin joc; 2.7. Psihoterapia narativă prin joc; 2.8. Psihoterapia integrativă prin joc; 3. Caracteristicile psihoterapiei prin joc: 3.1. Relația terapeutică; 3.2. Obiectivele psihoterapiei prin joc; 3.3. Ce învață copiii în psihoterapia prin joc; 3.4. Abordarea multiculturală; 3.5. Părinții ca tovarăși de joacă în psihoterapia prin joc; 3.6. Caracteristicile răspunsurilor facilitatoare în psihoterapia prin joc; 3.7. Probleme tipice în psihoterapia prin joc; 4. Tehnici ale psihoterapiei prin joc: 4.1. Poveștile; 4.2. Tehnicile expresive; 4.3. Jocurile; 4.4. Jucăriile; 4.5. Lada de nisip; 4.6. Jocul în grup; 5. Terapia prin joc cu adolescenții.

MODULUL 13. PSIHOTERAPIA EXPRESIVĂ PENTRU COPII ȘI ADOLESCENȚI (20 de ore)

Curs 10 ore: 1. Artă versus limbaj; 2. Art-terapia ca și conținător; 3. Procesul terapeutic în art-terapie: 3.1. Dezvoltarea desenului la copil; 3.2. Simboluri, semne, teoria minții și dezvoltarea desenului; 3.3. Procesul terapeutic; 4. Abordări în art-terapia copilului și adolescentului: 4.1. Abordările psihodinamice: descoperirea și insight-ul, sublimarea, simbolismul și relațiile obiectuale; 4.2. Abordările umaniste; 4.3. Abordările psiho-educaționale; 4.4. Abordările sistemice; 5. Abordarea integrativă în art-terapie; 6. Facilitarea expresiei artistice; 7. Evaluarea și decodarea mesajelor simbolice; 8. Meloterapia în psihoterapia copilului și adolescentului: 8.1. Caracteristicile psihoterapeutice ale muzicii; 8.2. Dezvoltarea muzicală la copil; 8.3. Aplicații clinice; 8.4. Meloterapia în autism.

MODULUL 14. POVESTILE ȘI SCENARIILE DE VIAȚĂ ÎN PSIHOTERAPIA COPILULUI ȘI ADOLESCENTULUI (20 de ore)

Curs 10 ore: 1. Modelul copilului despre lume: 1.1. Modelele de lucru interne ale copilului și modelul copilului despre lume; 1.2. Scenariul de viață ți contrascenariul; 2. Poveștile copilului și adolescentului: 2.1. Poveștile și fantezia; 2.2. Perspectivele narative ale copilului; 2.3. Neurobiologia poveștilor; 2.4. Poveștile despre traume; 2.5. Poveștile developmentale; 2.6. Poveștile de succes; 3. Tehnici narative în psihoterapia copilului și adolescentului: 3.1. Poveștile eficiente; 3.2. Metode și tehnici; 3.3. Crearea poveștilor.

MODULUL 15. HIPNOZA CLINICĂ ÎN PSIHOTERAPIA COPILULUI ȘI ADOLESCENTULUI (20 de ore)

Curs 10 ore: 1. Considerații developmentale; 2. Sugestibilitatea și hipnotizabilitatea copiiilor și adolescenților; 3. Metode de inducție specifice pentru copii și adolescenți: 3.1. Stadiul pre-verbal (0-2 ani); 3.2. Stadiul verbal timpuriu (2-4 ani); 3.3. Stadiul de preșcolar (4-6 ani); 3.4. Perioada copilăriei de mijloc (7-11 ani); 3.5. Pubertatea și adolescența (12-18 ani); 4. Tehnici de aprofundare a transei; 5. Tehnici hipnoanalitice; 6. Auto-hipnoza; 7. Aplicații clinice ale hipnozei la copil și adolescent: 7.1. Probleme comportamentale; 7.2. Tulburări de eliminare (enurezis, encoprezis); 7.3. Tulburări habituale; 7.4. Durerea; 7.5. Anxietatea; 7.6. Bolile cronice; 7.7. Contraindicațiile hipnozei.

MODULUL 16. PSIHOTERAPIA COGNITIV-COMPORTAMENTALĂ A COPILULUI ȘI ADOLESCENTULUI (20 de ore)

Curs 10 ore: 1. Conceptualizarea cazului și planul de tratament; 2. Structura ședințelor de psihoterapie; 3. Introducerea modelului de tratament și identificarea problemelor; 4. Identificarea și conectarea sentimentelor și gândurilor: 4.1. Identificarea sentimentelor; 4.2. Identificarea gândurilor și conectarea cu sentimentele; 4.3. Ipoteza specificității conținutului; 5. Dialogul Socratic; 6. Tehnici cognitiv-comportamentale în lucrul cu copiii și adolescenții: 6.1. Achiziția și aplicarea abilităților; 6.2. Intervenții comportamentale de bază; 6.3. Antrenamentul abilităților sociale; 6.4. Schimbarea conținutului și procesului gândirii; 6.5. Poveștile; 6.6. Aplicații în psihoterapia prin joc; 6.7. Terapia prin expunere; 6.8. Temele de casă; 7. Aplicațiile psihoterapiei cognitiv-comportamentale în lucrul cu copiii și adolescenții: 7.1. Depresia; 7.2. Anxietatea; 7.3. Copiii și adolescenții disruptivi; 7.4. Familiile; 7.5. Anxietatea socială; 7.6. Tulburarea obsesiv-compulsivă; 7.7. Probleme academice.

MODULUL 17. PSIHOTERAPIA FAMILIALĂ (20 de ore)

Curs 10 ore: 1. Principiile teoriei sistemice; 2. Ciclul vieții familiale: 2.1. Familia cu copii mici; 2.2. Familia cu copii școlari; 2.3. Familia cu adolescenți; 2.4. Părinții de vârstă mijlocie; 3. Terapia sistemică familială Bowen; 4. Terapia familială experiențială; 5. Terapia familială structurală; 6. Terapia familială psihanalitică; 7. Terapia familială cognitiv-comportamentală; 8. Terapia familială centrată pe soluție; 9. Modele integrative ale terapiei familiale; 10. Părinții și sănătatea mentală a copilului: 10.1. Diada copil-părinte; 10.2. Părinții cu tulburări mentale;  10.3. Părinții depresivi; 10.4. Competența parentală și stilurile parentale; 10.5. Educația părinților.

MODULUL 18. ȘCOALA ȘI COMUNITATEA. ASPECTE ETICE (20 de ore)

Curs 10 ore: 1. Efectul culturii și etniei asupra copiiilor și adolescenților: 1.1. Familia extinsă și sistemul social; 1.2. Variații culturale în creșterea copilului; 1.3. Aspecte culturale și biologice ale personalității; 1.4. Cultura și identitatea sexuală; 2. Copilul în școală: 2.1. Hărțuirea copilului; 2.2. Prieteniile copilului; 2.3. Schimbările în mediul școlar și familial; 3. Dezvoltarea abilităților sociale ale copilului: 3.1. Competența socială: ajutorul acordat copilului pentru a-și face prieteni; 3.2. Rezoluția conflictelor; 3.3. Imaginea de sine a copilului; 3.4. Comportamentul de cooperare; 4. Pregătirea copiiilor și adolescenților pentru a deveni adulți: 4.1. Pregătirea copilului pentru viitor; 4.2. Opțiunile copilului; 5. Cooperarea dintre psihoterapeut și școală; 6. Protecția copilului: 6.1. Drepturile copilului; 6.2. Legislația internațională privitoare la protecția copilului; 6.3. Instituțiile pentru protecția copilului; 6.4. Cooperarea multidisciplinară; 7. Aspecte etice privind cercetarea în psihoterapia copilului și adolescentului: 7.1. Evaluarea riscurilor și beneficiilor: riscul de distres și umilire; 7.2. Respectarea confidențialității și a drepturilor copilului; 7.3. Copiii și adolescenții ca și co-cercetători; 7.4. Consimțământul informat al copilului și adolescentului; 7.5. Impactul cercetării asupra copiiilor; 7.6. Echilibrul puterii în cercetările efectuate asupra copiiilor.